• 071-32362173
  • شرکت نرم افزاری سامانه ساز تیرازیس,طراحی سایت شرکتی و فروشگاهی،سامانه مدیریت آموزشگاهی

بهینه سازی سایت برای موبایل

بهینه سازی سایت برای موبایل
  • بازدید: 53
  • تاریخ انتشار :۹ خرداد ۹۸

اخیرا گوگل بخش دسکتاپی را از بخش موبایل جداسازی کرده است و بعلاوه به نسخه موبایلی سایت اهمیت بیشتری می دهد.

نکات مهم بهینه سازی وب سایت برای تلفن های همراه که باید رعایت شوند:

•           سرعت وب سایت خود را بالا ببرید. لازم است تا حد امکان تصاویر با حجم کم و کدهایی بهینه در وب سایت به کار ببریم.

•           طراحی سایت خود را به صورت ریسپانسیو یا مبتنی بر موبایل ایجاد کنید. افرادی که دارای وب سایت هایی هستند که مبتنی بر موبایل نمی باشند بهتر است بدانند که نه تنها در زمان فعلی بلکه در آینده ضرر های زیادی را خواهند دید.

•           سعی کنید در وب سایت خود از کد های پاپ آپ استفاده نکنید، چرا که این امر مخصوصا در گوشی های همراه می تواند باعث آزار بازدیدکنندگان شود و جریمه هایی را توسط گوگل به همراه داشته باشد.

•           سعی کنید آیتم های موجود در وب سایت را برای نمایش بهتر در موبایل، به گونه ای ایجاد کنید که نه زیاد بزرگ و نه زیاد کوچک باشد، زیرا این امر می تواند در هنگام انتخاب آیتم ها توسط کاربر ضریب اشتباهات را کاهش دهد.

Technical SEO چیست؟

Technical SEO به تکنیک هایی اطلاق می شود که گوگل و سایر موتورهای جستجو به کمک آن ها پی به اطلاعات درخواست شده می برند و دقیقا معنی و مفهوم محتوای مورد نظر را متوجه می شوند و آن را به مخاطبین خود منعکس می کنند.

روش های بهینه سازی سایت برای موبایل :

برای پیاده سازی سئو سایت تلفن های همراه سه روش کلی وجود دارد که عبارتند از:

•           Responsive Web Design

•           Dynamic Serving

•           Separate URL

گوگل پیشنهاد می کند که از نوع اول یا Responsive Web Design استفاده کنیم، زیرا به نسبت دو نوع سیستم دیگر، مشخص تر، منعطف تر و قابلیت تبدیل شدن به هر دو نوع نسخه سیستمی و موبایلی را دارا می باشد.

در ادامه هر کدام از این موارد را بررسی و نقاط ضعف و قوت هر کدام را آنالیز می نماییم.

•           Responsive Web Design :

از آن جا که فناوری و تکنولوژی، دستگاه های مختلفی را جهت اتصال و استفاده از اینترنت در اختیار کاربران قرار داده است، بنابراین باید وب سایت ها به گونه ای طراحی شوند که در این دستگاه ها نیز به راحتی در دسترس باشند، زیرا انعطاف پذیری کلید موفقیت در کسب و کار و به ویژه کسب و کار آنلاین است.

در حال حاضر کاربران از بیشمار نمایشگر در ابعاد بزرگ و کوچک برای دستیابی به صفحات اینترنت استفاده می کنند.

تا چندی پیش برای نمایش یک وب سایت در موبایل، طراحی و برنامه نویسی مجزا تحت عنوان Mobile version یا سایت موبایل محور انجام می‌شد. در این نوع طراحی، سرور با توجه به شناسه مرورگر کاربر تشخیص می داد که کاربر سایت را با موبایل بازدید می کند. در این حالت محتوای موبایل را در همان آدرس به او نشان می‌داد یا او را به URL مخصوص موبایل هدایت می کرد.

اهمیت طراحی وب سایت به صورت واکنش گرا (RESPONSIVE):

با طراحی سایت واکنش گرا دیگر نیازی نیست که برای هر گجت موجود در بازار، یک سایت اختصاصی طراحی کرد.

در طراحی سایت واکنش گرا که به طراحی ریسپانسیو مشهور است، ساختار لایه‌های سایت به صورت شناور طراحی می‌شود که باعث تنظیم عرض صفحه، سایز متن و… در ابعاد مختلف می شود. این کار به صورت کاملا خودکار انجام می‌شود.

یک شرکت پیشرو و موفق بایستی اطلاعات کسب و کار خود را به بهترین نحو ارائه و نسبت به تغییر دستگاه کاربران واکنش مناسب نشان دهد.

مزایا:

o          URL های منحصر به فرد برای کاربران بهتر است، زیرا محتوای به نسبت ساده تری دارند و به سادگی به اشتراک گذاشته می شوند.

o          گوگل و سایر ربات های موتورهای جستجو فقط یک بار سایت شما را پیمایش می کنند. سایت هایی که از این تکنیک استفاده می کنند بهینه تر و کارامدتر هستند.

معایب:

o          اگر نسخه دسکتاپی از بین رود یا به هر دلیلی کار نکند، نسخه موبایلی نیز کار نخواهد کرد.

o          برای نسل بعدی تلفن های همراه و تبلت ها مورد استفاده قرار نمی گیرد. (مانند دو نسل قبلی)

•           Dynamic Serving :

در طراحی  Dynamic serving، کدهای HTML و CSS متفاوتی بر اساس درخواست User Agent در سایت نمایش داده می شود. در این حالت نمایش صفحات سایت در دستگاه های مختلفی که کاربر استفاده می کند، متفاوت است و یک تجربه کاربری بسیار مناسب برای دسکتاپ و موبایل ایجاد می شود.

مزایا:

o          برای هر دستگاهی تجربه کاربری منحصر به فردی ارائه می شود.

o          نیازی به Redirect نیست.

معایب:

o          ریدایرکت های User Agent موجب مشکلاتی برای سایت می شود.

o          ربات ها باید برای User Agent های مختلف تمامی صفحات را پیمایش کنند.

•           Separate URLs:

برای هر URL نسخه دسکتاپی یک نسخه منحصر به فرد موبایلی وجود دارد. این نسخه به شما کمک می کند تا محتوای اختصاصی صفحات موبایل را بخوانید.

مزایا:

o          محتوای اختصاصی موبایل

o          پیاده سازی آسان

معایب:

o          در این نسخه نیز ریدایرکت های User Agent موجب مشکلاتی برای سایت می شود.

o          باعث از بین رفتن پیمایش منابع می شود.

           سرعت سایت :

چگونه می توانید سرعت بارگذاری وب سایت خود را بهبود بخشید و تجربه کاربری بهتری ارائه بدهید؟ اگر تا به حال چنین سوالی را از خود نپرسیده اید، لطفا حالا این کار را انجام دهید!

انجام این کار، اولین مرحله برای بهبود تجربه کاربری وب سایتتان است. شما باید وب سایتی عالی و بی عیب و نقص داشته باشید! در این جا چهار روش برای سرعت بخشیدن به صفحات وب را معرفی کرده ایم.

o          استفاده از AMP

با این که تکنولوژی AMP فاکتوری برای رنک به حساب نمی آید و اساسا به نفع کاربر ساخته شده، اما صفحات AMP احتمالا مطابق با الگوریتم mobile-first index در سال 2017 اهمیت بیشتری پیدا خواهند کرد.

صفحات AMP با استفاده از زبان برنامه نویسی AMP HTML کار می کنند. این تکنولوژی در واقع کد را محدود می کند تا سرعت صفحه افزایش پیدا کند. با استفاده از این تکنولوژی، می توان صفحه را در کمتر از سه ثانیه بارگذاری کرد.

o          قالب های ساده و کم حجم

زمان طراحی وب سایت بهتر است این قانون مهم را به خاطر داشته باشید: هرچه قالب کم حجم تر بهتر!

عناصر اضافی در طرح قالب، مانند پلاگین ها، ویجت ها و کدهای نظارت، همگی به زمان بیشتر برای بارگذاری نیاز دارند که باعث می شود صفحات سایت شما سنگین شوند.

زمان نرمال برای بارگذاری یک صفحه کمتر از سه ثانیه است. هر زمانی بیشتر از این، زمان بارگزاری طولانی محسوب می شود. پس حتما از عناصر ضروری در قالب صفحه خود استفاده کنید.

یک راه ساده اما موثر برای کاهش زمان بارگذاری صفحه، استفاده از فشرده سازی Gzip و فشرده سازی تمامی تصاویر است. تصاویر با سایز بزرگ می توانند یکی از بزرگترین دلایل سرعت پایین بارگذاری صفحات باشند.

o          استفاده از زنجیره ریدایرکت مطلقا ممنوع

تحت هیچ شرایطی نباید از زنجیره ریدایرکت استفاده کنید. به ازای هر ریدایرکت موجود در این زنجیره، به زمان بارگذاری وب سایت اضافه می شود. بنابراین بهتر است که تمامی ریدایرکت ها به جای چند مرحله، با یک مرحله به صفحه مورد نظر برسند.

درباره صفحات 404، باید این صفحات را بررسی کرده و با استفاده از ریدایرکت 301 (تنها یک مرحله) آن ها را اصلاح کنید. یا این که حتما از صفحات 404 کاربر پسند استفاده کنید که اطمینان دارید کاربر از این صفحات خوشش خواهد آمد و سفرش را در وب سایت شما ادامه خواهد داد.

o          کش مرورگر (Browser caching)

هر بار که مرورگر خود را باز می کنید و وب سایت خود را بازدید می کنید، مرورگر باید فایل های درون وب سایت شما را تمام و کمال دانلود کرده تا صفحات شما را به درستی نمایش دهد. این فایل ها عبارت اند از  HTML، CSS  و JS .

حافظه cache مرورگر، در اولین بازدید کاربر به طور خودکار شروع به ذخیره منابع وب سایت می کند. با استفاده از این کار، مرورگر می تواند اولین ورژن ذخیره شده وب سایت را بازیابی کند. نتیجه این که اگر کاربر مجددا به همان صفحه رجوع کند، این صفحه برای او سریع تر بارگذاری خواهد شد. این کار به بازدیدکنندگانی که مجدد به وب سایت شما می آیند بسیار کمک خواهد کرد.

استفاده از قابلیت کش مرورگر (Browser caching) بسیار ساده است. می توانید با ویرایش  HTTP header، زمان انقضا فایل ها را تنظیم نمایید. برای تقریبا همه نوع فایل، می توانید انتخاب کنید که چه زمانی به روز شوند.

•           معماری سایت :

ساختار سایت نیز یکی از عناصر بسیار مهم دیگری است که در سئوی فنی موبایل اهمیت دارد. کاربران موبایلی می خواهند صفحات وب سایت را به سادگی و با کمتر از سه کلیک بازدید کنند. با استفاده از روش های ساده زیر می توانید اطمینان حاصل کنید که تمامی صفحات شما به سادگی قابل دسترس هستند.

o          تکنیک  breadcrumbs

Breadcrumbs  سلسله مراتب واضحی برای وب سایت ارائه می دهد و نشان می دهد که در حال حاضر کاربر کجاست. این امر به کاهش تعداد کلیک های مورد نیاز برای رفتن به صفحه قبل یا یک بخش متفاوت کمک می کند.

Breadcrumbs  باید به عنوان navigation ثانویه در کنار navigation اولیه استفاده شود. Breadcrumbs بهتر است در سایت های بزرگ و سایت های بازرگانی، که سلسله مراتب و ساختار سایت پیچیده بوده و برای کاربران و ربات ها گیج کننده هستند، استفاده شود.

o          متصل کردن لینک های داخلی

Silo content  به ربات های موتور جستجو کمک می کند که وب سایت شما را به درستی تفسیر کرده و احتمال رنک گرفتن صفحه شما را در کلمات کلیدی هدف افزایش دهند. لینک های داخلی درون محتوا، پیدا کردن عبارات کلیدی هدف در متن را برای کاربران ساده می کند. این کار احتمال دیده شدن مقاله های قدیمی شما را که مرتبط با مقاله های جدید هستند افزایش می دهد.

به علاوه، استفاده از لینک های دسته بندی داخلی به کاربران کمک می کند در میان مقاله های مرتبط شما بچرخند و موضوعات مرتبط را نیز پیدا کنند.

•           نشانه گذاری structured data علامت گذاری شده :

با استفاده از Structured data گوگل می تواند نوع منابع (resource) صفحه را با نگاه به محتوای صفحه و بهینه سازی درون صفحه متوجه شود.

Rich snippets  با ارائه نشانه گذاری structured data اضافی، اطلاعات بیشتری درباره محتوای سایت شما در SERP می دهند. با این کار کاربر متوجه می شود که آیا این صفحه ارزش کلیک کردن دارد یا نه. Rich snippets فرصتی برای ارائه اطلاعات اضافی مانند امتیازدهی ستاره ای و تعداد بازدیدهای سایت است.

گوگل دو ابزار برای نشانه گذاری structured data دارد: یکی برای کمک به اجرای نشانه گذاری structured data و دیگری برای آزمایش نشانه گذاری  structured data.

•           جمع بندی :

تغییر خاصی در کارهایی که در حال حاضر برای سئوی فنی انجام می شود به وجود نخواهد آمد، اما واضح است که وقتی موبایل، در اولویت به روز رسانی های الگوریتم موتور جستجو است، باید انتظار دیدن تغییر در اولویت بندی فاکتورهای رنک دهی را داشته باشیم.

برای انتخاب پیکربندی سایت برای موبایل، باید به بودجه خود نگاه کنید و این که مخاطب شما چه طور به سایت شما دسترسی دارد. اگر به دنبال یک راه ساده و ارزان هستید، طراحی رسپانسیو وب سایت، راه حل شماست.

اما اگر می خواهید هزینه بیشتری صرف کنید و می خواهید اطمینان داشته باشید که مخاطبانتان تجربه عالی از وب سایت شما دارد، در این صورت باید روش های دیگری را برای طراحی سایت موبایلی خود امتحان کنید.

همچنین بهتر است این را نیز در نظر بگیرید که مخاطبان شما چه طور وب سایت شما را بازدید می کنند. آیا بیشتر مخاطبان شما از دسکتاپ/ لپتاپ به وب سایتتان می آیند؟ اگر جواب مثبت است، طراحی رسپانسیو وب سایت بهترین راه حل است.

اگر بازدیدکنندگان شما بیشتر با موبایل به وب سایتتان می آیند، احتمالا بهتر است که ویژگی های وب سایت خود را محدود کنید تا کاربران به سرعت اطلاعات مورد نیاز خود را به دست آورند.

 

 

 

مطالب مرتبط:

           سئو چیست                 بهینه سازی موتورهای جستجو                بازاریابی محتوا                 راهنمای کامل انتخاب کلمات کلیدی                   

 

 شرکت سامانه ساز تیرازیس(تیرازیس) با داشتن کادر مجرب در زمینه دیجیتال مارکتینگ(بازاریابی دیجیتال) با داشتن فروشگاه ساز بسیار قوی، سیستم مدیریت محتوا (CMS) پارسیس آماده همکاری و مشاوره و اجرا برای تمامی کسب و کارها و طراحی سایت در شیراز و ایران می باشد.

 
بهینه سازی سایت دسکتاپ موبایل سرعت وب سایت تجربه کاربری الگوریتم قالب پلاگین بارگذاری فشرده سازی زنجیره ریدایرکت صفحات 404 کش مرورگر معماری سایت کلمات کلیدی